Tuesday, June 2, 2009

Pengurusan Wang (Berjimat dapat menghasilkan duit)

Sebenarnya pengurusan duit penting untuk semua orang. Kalau seseorang tu pandai menguruskan duit dengan bijak maka senanglah hidupnya. Di sekolah tidak diajar tentang pengurusan duit dan sebab itulah walaupun ramai orang cerdik pandai tetapi ramai jugak yang tidak tahu menguruskan duit dengan bijak menyebabkan dia diisytihar sebagai muflis.

Saya sebenarnya boros tetapi banyak belajar ilmu pengurusan duit daripada isteri saya yang memang pandai dalam menguruskan duit sehinggakan dia lebih mewah dari saya walaupun gaji saya lebih tinggi dari dia.

Sebenarnya kalau seseorang itu pandai menguruskan wang dia akan hidup lebih bahagia dan lebih tenang berbanding dengan orang yang lebih kaya tetapi tidak pandai menguruskan duit yang menyebabkan dia jatuh ke dalam perangkap hutang.

Kebanyakkan orang selalu berusaha untuk mendapat duit yang akan menjadi miliknya dan belum tentu dia mendapatnya tetapi tidak ramai yang berusaha untuk mengekalkan duit sudah ada ditangannya sehinggakan menyebabkan duit itu melayang entah kemana dan tidak memberi apa-apa hasil dalam hidupnya selain hutang.

Cubalah anda berfikir bagaimana berjimat dapat menghasilkan duit? Daripada anda berusaha untuk mendapatkan duit yang belum tentu lagi dapat baik anda ubah pemikiran anda untuk mendapatkan duit yang belum tentu dapat beserta dengan mengekalkan seberapa lama duit yang memang ada dalam gegaman anda. Itu lebih baik.

Bagaimana berjimat dapat menghasilkan duit?

Contoh:
Anda keluar minum bersama rakan-rakan dan menghabiskan RM5 setiap malam, kalau dalam seminggu anda keluar minum 3 kali seminggu jadi anda habiskan RM5 x 3 = RM15. Kalau anda kurangkan aktiviti minum anda ke sekali seminggu duit anda akan bertambah sebanyak RM10. Dengan berjimat anda dapat menambahkan duit! Jadi cubalah berjimat dalam semua segi tapi janganlah pulak KEDEKUT!

Xx5x Shops for Rent Fully Furnished Car Sales Proton Iswara Business xxX

No comments:

Post a Comment