Friday, June 5, 2009

Rajin Bersedekah Murah Rezeki!

Ramai orang tak tahu kelebihan bersedekah yang memang hebat kesannya dalam kehidupan seharian kita. Kalau sesiapa yang mengamalkan bersedekah dengan ikhlas dan secara bersembunyi-sembunyi pasti dia merasa betapa besarnya nikmat bersedekah dalam kehidupan seharian.

Seseorang yang rajin bersedekah akan dapat melihat kesannya keatas rezekinya sehari-hari. Seorang kawan saya pernah bercerita tentang kesan bersedekah dalam kehidupan keluarganya sejak dari kecil sehingga dewasa. Ayahnya bukanlah seorang yang kaya tetapi berkat sentiasa bersedekah dengan ikhlas pendapatannya sentiasa cukup untuk menyara semua anak-anaknya termasuk anak-anak sedaranya yang yatim. Boleh dikatakan semua anak-anaknya menjadi orang yang berjaya dan beragama.

Seorang anaknya iaitu kawan saya juga suka bersedekah dan mengajar saya tentang kelebihan-kelebihan bersedekah. Dia bercerita kepada saya, pernah kawan baiknya tiada duit pada masa itu dan hanya ada RM50 sahaja di dalam dompetnya tetapi dia bersedekah kesemua duitnya itu untuk masjid dan pada hari itu juga dia mendapat pembeli komputer meja. Jadi rezekinya pada hari itu bertambah berlipat kali ganda dengan hanya bersedekah RM50. Kawan saya itu juga bercerita dalam hidupnya kerana amalannya suka bersedekah rezekinya tidak pernah putus.

Saya juga pernah melihat ayah kepada kawan baik saya yang semasa itu hanya bekerja sebagai guru di Sekolah Agama Rakyat di Kelantan dan menyara seorang ibunya, seorang isteri dan sembilan orang anak yang semuanya bersekolah dan ada beberapa orang yang sedang belajar di universiti tempatan dan luar negara tetapi masih masih cukup rezekinya hanya kerana bersedekah dan patuhnya dia kepada Allah tuhan pencipta alam.

Kesan bersedekah datang pelbagai bentuk rezeki yang kadang-kadang kita tak pernah terfikir pun. Kadang-kadang ia datang dalam bentuk duit seperti semasa anda keputusan duit, ada orang datang menbayar hutang, anda terjumpa duit yang anda simpan kat mana-mana tetapi dah terlupa. Kadang-kadang rezeki datang dalam bentuk pertolongan seperti semasa kereta anda terbabasa ada orang datang menawarkan pertolongan tanpa meminta sebarang upah. Kadang-kadang rezeki datang dalam bentuk kemudahan dalam perjalanan selamat pergi dan selamat balik padahal ada sahaja orang kemalangan jalanraya setiap hari tetapi kenapa tidak terjadi kepada anda. Kadang-kadang rezeki kesan bersedekah sesudah tua baru nampak kesannya seperti memperolehi anak-anak yang baik dan tidak lupa kepada orang tuanya.

Kesan orang yang tak bersedekah atau lebih-lebih orang yang tak pernah mengeluarkan zakat Allah akan tarik rezekinya seperti rumahnya di naiki pencuri dan penyamun. Selalu kemalangan dan selalu sahaja tidak cukup dengan duit. Jadi kepada semua rajin-rajinlah bersedekah.

Xx4x Pets For Sale Condo for Sale titanium House Business Opportunity xxX

No comments:

Post a Comment